11 mars 2018

Äta djur - Jonathan Safran Foer

Titel: Äta djur
Författare: Jonathan Safran Foer
Originaltitel: Eating Animals
Sidantal: 326
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2011
Förlag: Norstedts
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Varför blir kött bara billigare när allt annat blir dyrare? Varför äter vi egentligen kött? Och varför äter vi bara vissa djur och inte till exempel hundar? När Jonathan Safran Foer blev pappa började han fundera på vilken mat han skulle ge sin son. Själv hade han av och till varit vegetarian sedan han var nio år, men egentligen aldrig funderat särskilt mycket på varför. Kanske var kött något hans son behövde äta för att få i sig allt nyttigt.

Äta djur är Foers första fackbok (och enda, påstår han själv) och är lika mycket en filosofisk essä som ett upprörande reportage och en ögonöppnare för alla som någon gång funderat över vad det innebär att äta djur.

Han har intervjuat filosofer. Han har hälsat på hos den enda kalkonfarmaren i USA som låter fåglarna gå fritt utomhus, en vegatarian som föder upp köttkor och en etisk slaktare. När han hörde av sig till livsmedelsjättarna möttes han dock av tystnad, och de enda som kunde hjälpa honom att göra ett studiebesök på de riktigt stora djuruppfödningsanläggningarna var djurrättsaktivister som i hemlighet filmar och dokumenterar missförhållanden.
Det han kom fram till var att det inte är fel att äta kött. Men att det till 99 procents sannolikhet är fel att äta den köttbit som ligger på tallriken framför dig.
Jonathan Safran Foer har skrivit ett särskilt förord till den svenska utgåvan.
"

Min kommentar
Det här är en otroligt viktig bok, jag är bara väldigt sen med att läsa den i jämförelse med många andra. Skulle den kunna rekommendetas till alla? Jag tror det. Den är inte applicerbar på svensk djurhållning i alla avseenden men jag tror att vissa kan stämma. Det finns en del källor och fotnoter som indikerar att Europa har tuffare lagar och kontroller. Sverige är inte lika genomsyrat av korruption och lobbyism som USA vågar jag påstå. Det bidrar till att lagar och regler skapas samt efterföljs på ett annat sätt.

Men visst kan boken fungera som en varning, köttätande och allmän animaliekonsumtion bidrar till lidande, så långt kan väl alla vara överens? Djur går döden till mötes långt tidigare än deras genomsnittliga livslängd var slut. Både kor och höns blir 20 år om de är friska (undantag finns såklart). Det var nyheter för mig! Jag har ju fått höra att en mjölkko är ekonomiskt försvarbar tills 4 års ålder, sedan inte längre. Jag hoppas Sverige har en annorlunda syn på det än "4 år, dags att dö". Det skulle ju vara som att människor fick dö vid 20-25. Tragiskt!

Foer blandar personliga reflektioner med fakta, privatliv med utredningar. Han delar på det snyggt så man förstår vad som är vad. Och jag förstår att det personliga finns dels för att göra det mindre av en faktabok men också för att det ska vara lättare att ta till sig. Jag hade dock ändå sett mindre av det privata och mer av utredningarna. Det privata blir ett störningsmoment för mig.

Något som verkligen har stannat hos mig är användningen av antibiotika i foder, det är något som påverkar Sverige även om vi inte använder det själva. Multiresistenta bakterier skapas i USA (t.ex.) och med våra resvanor så kommer de snabbt jorden runt. Jag blir orolig, är jag den ende? Hur ska vi komma åt det problemet? Andra länder påverkar vår sjukvård negativt, hur stoppar vi det här? Jag hoppas ju på en medvetenhetens våg som ska svepa över jorden och se till att djurhållnungen i berörda länder ändras för att konsumenterna väljer annorlunda. Jag hoppas på sociala mediers kraft i det här avseendet.

Finns hos Bokus, Adlibris och CDON.

4 kommentarer:

  1. Jag törs nog inte läsa denna för jag tycker för mycket om kött! Eftersom vi har egna höns har jag åtminstone gott samvete när jag äter våra kycklingar och ägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite som Pandoras ask måste jag erkänna, egna djur vet man ju hur de skötts. Men de andra då? Läskiga tankar...

      Radera
  2. Gah! Jag har den i hyllan hemma men har inte läst den än. Måste verkligen! Just antibiotikaresistens och multiresistenta bakterier skapas dock tyvärr även i vår närhet. Framförallt i Danmark har man vedervärdig grishållning. Vi i Sverige är inte så jätteduktiga heller, även om man gärna vill tro det. Om du tycker det är intressant med mer fakta och sådär så kan jag verkligen rekommendera Matens pris: Boken som matindustrin inte vill att du ska läsa av Malin Olofsson och Danien Öhman, den är sjukt intressant och tar upp alla perspektiv, allt ifrån kött till grönsaker, på ett intressant sätt utan direkt personliga åsikter. Riktigt bra! Men ska verkligen ta mig tid att läsa Äta djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väl värd det! Kul med fler som är engagerade och intresserade. Jag har läst Matens pris, den gillade jag verkligen! :) Hojta när du läst den! Diskuterar gärna!

      Radera