14 juli 2015

Läser just nu

Beskrivning från Adlibris:
"Ute på landsbygden i Warwickshire ligger Hundreds Hall, omgiven av parker och trädgårdar. En gång en av de största och mest imponerande georgianska byggnaderna i trakten, och den välbärgade familjen Ayres hem i över tvåhundra år. Men tiden har gått hårt åt både Hundreds Hall och familjens förmögenhet. När doktor Faraday, en av läkarna i det lilla samhället, kallas dit strax efter andra världskrigets slut för att se till en patient, är det ett gods i förfall som möter honom. Ogräs har tagit över de tidigare så välskötta trädgårdarna, murbruket har lossnat från fasaden och den vackra interiör som gjorde ett outplånligt intryck på honom under ett besök som barn är fuktskadad och på väg att falla sönder.

Nya vindar blåser över England, och de kvarvarande medlemmarna av familjen Ayres, mor, son och dotter, som varit vana vid ett obekymrat liv i de finaste av kretsar, tvingas nu förtvivlat kämpa för att få godset på fötter igen. Men är det bara ekonomiska svårigheter som har drabbat familjen, eller är det något mycket mer olycksbådande som kastar sin mörka skugga över Hundreds Hall?

Sarah Waters roman Främlingen i huset är en suggestiv berättelse om klasstillhörighet och makt, men också en spännande spökhistoria som utspelar sig i 1940-talets England. Den nominerades till Man Booker Prize 2009"


Det här är en tegelsten i mina ögon, över 500 sidor och med liten text. Men den har likväl fångat mig direkt från första sidan. Det ska bli spännande att se var berättelsen tar vägen och vad de här karaktärerna ska råka ut för. Jag misstänker redan att familjen Ayres inte är riktigt vad de verkar, men vad som inte står rätt till återstår att ser!

2 kommentarer:

  1. Läste denna förra året och jag blev väldigt sugen på att läsa mer av Waters efter det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lovande! Hoppas jag känner detsamma när jag är klar :)

      Radera