4 juli 2015

If I Stay - Gayle Forman

Titel: If I Stay
Författare: Gayle Forman
Sidantal: 272
Bindning: Häftad
Utgiven: 2010
Förlag: Black Swan
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Everybody has to make choices. Some might break you. For seventeen-year-old Mia, surrounded by a wonderful family, friends and a gorgeous boyfriend decisions might seem tough, but they're all about a future full of music and love, a future that's brimming with hope. But life can change in an instant."

Min kommentar
Det här var inte en bra bok att läsa medan man åkte kollektivtrafik, herre jösses vad sorglig den var! Jag förstod ju att den skulle vara jobbig, det är trots allt ett jobbigt ämne, men jag trodde inte att det skulle vara så jobbigt som det faktiskt var. Flera gånger var jag tvungen att lägga bort boken och bara andas lite.
Jag sträckläste men tog mina pauser för att andas lite. Jag gillar karaktärerna, även om ingen av dem känns riktigt äkta på något sätt. Ingen av dem känns som en människa jag mött eller har i min närhet. Det gör att jag får lite svårt att relatera. Men jag gillar dem ändå. Jag beundrar Formans förmåga att skapa dialoger mellan sina karaktärer, de känns äkta och ger verkligen liv till berättelsen. Mias föräldrar är ju bara så sköna! Hela familjen är det, jösses vad jag skrattade någon gång på grund av en kul kommentar.

Mitt största problem med boken är slutet. Jag tyckte att det blev klyschigt och att det blev lite hafsigt i jämförelse med resten av boken.
Spoiler (markera för att läsa):
Jag hade ställt in mig på att hon skulle dö, att hon valde livet på rund av en kille känns så avigt. Jag förstår inte motivationen bakom det valet. Speciellt inte när man sidorna innan får veta att deras förhållande har varit riktigt skakigt. Det valet kändes inte helt i linje med karaktären tycker jag. 

Men jag beundrar valet att diskutera döden och förmågan att välja livet, det är ett känslig ämne där många kan ta illa upp. Många känner någon som gått bort och att då tro att den människan hade ett val och valde att lämna alla andra bakom sig måste vara riktigt känsligt som ämne. 

Slutet drog ner betyget för mig. Men visst är boken bra!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar