29 april 2015

Vår kokbok vegan - Sara Begner

Titel: Vår kokbok vegan
Författare: Sara Begner
Sidantal: 270
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2015
Förlag: Norstedts
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"I Vår kokbok Vegan hittar du hundratals recept med noga utvalda råvaror och influenser från hela världen. Du lär dig allt om tillagningsmetoder, hur du förbereder, förvarar och hittar de bästa veganska råvarorna. Du får härliga recept och handfasta råd på vad du kan göra med rotfrukter, groddar, alger, nötter, baljväxter och bär.

Vår kokbok Vegan är din uppslagsbok i köket när du ska laga vardagsmiddagen, festmiddagen, ha släkten hemma på buffé eller helt enkelt vill äta något lätt på kvällen. Här hittar du de självklara klassikerna i vegansk form men också helt nya rätter med tydliga smaker. Rejäl mat som man blir mätt av - och som dessutom är klimatsmart.
"

Min kommentar
Jag har hittills testat 3 recept och satt in bokmärken på så många fler att jag till sist fick sluta. Det är helt enkelt så mycket jag vill testa. Vilken bok! Helt enkelt perfekt! Husmanskonst blandas med finare mat, enkelt med avancerat. Jag blir vansinnigt inspirerad eftersom jag ännu inte hittat ett recept som verkar direkt svårt, det känns genomförbart. Det är något som jag verkligen uppskattar.
Det finns utrymme för variation och att krydda efter egen smak, något som jag också gillar eftersom min mat gärna får vara riktigt stark.
Boken beskriver saker som tempeh, seitan och annat som jag ännu inte lyckats få koll på. Så det är en bok som jag tror passar för alla, både de som är veganer och de som bara vill äta animaliefritt ibland. Jag funderar på att ge boken till alla i min bekantskapskrets för att visa att det inte alls behöver vara svårt att laga mat till mig. Ibland känner jag mig som en börda med min "specialkost", men recepten i boken är enkla och alla kan göra dem känns det som. Det behöver inte vara en massa special, även om det finns sånt också såklart.
Det jag hade velat se mer utav är kakor och bakverk, den här boken fokuserar mest på mat.
Recepten jag testat är inbakad pizza, pytt i panna och stroganoff. Samtliga goda och samtliga gav mersmak, jag funderar faktiskt på att inkorporera mer av min kosthållning i bloggen för att se hur resten av recepten är (to be continued).

Det känns minst sagt i tiden att Norstedts valde att släppa en vegan-kokbok nu.  Det känns som om medvetenheten hos befolkningen ökat och det är kul när litteraturen i viss mån kan spegla det också. Jag var lite besviken när jag först fick boken, den är verkligen inte så stor som jag trodde att den skulle vara. Men besvikelsen lade sig ganska fort, layouten är smart och man har gjort det mesta möjliga med sidorna. Måste berömma färgsättningen också, den är fin!

Kort sagt: ett måste i alla kök, vare sig man är vegan eller bara nyfiken. Rekommenderas verkligen.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Har funderat på den här boken, mest för att jag är intresserad av vegansk mat (är inte vegan själv). Tycker det är häftigt att man kan laga så mycket god mat med grejer från växtriket. Kul att du gillade den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar den verkligen :)

      Radera