7 augusti 2018

Livet efter dig - Jojo Moyes

Titel: Livet efter dig
Originaltitel: Me Before You
Författare: Jojo Moyes
Serie: Me Before You #1
Sidantal: 397
Bindning: Pocket
Utgiven: 2013
Förlag: Printz Publishing
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.

Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.
"

Min kommentar
Moyes har verkligen det där lilla extra, eller hur? Moyes får mig att inte kunna slita mig, inte ens när de mest vardagliga saker beskrivs. Allt känns engagerande, allt känns viktigt. Den där känslan av att vara helt inne i en annan värld finns där.

Jag kan dra en hel del paralleller till Skönheten och Odjuret; Louisa är Belle, Will är Odjuret, Mr Traynor är Lumiere, Camilla är Clocksworth och Patrick är Gaston. Ni som läst den, kan ni också se det? Jag hade lite roligt åt det när jag kom att tänka på det mitt i natten. Hur Louisa tämjer Will, Camilla som alltid ser det dåliga och Mr Traynor som bara säger Ja, och att allt är bra. Patrick som är överdrivet intresserad av träning och sin egen fysik.

Konstig översättning av titeln kan jag tycka, det handlar ju inte om livet efter, utan om hur livet var innan. Livet INNAN dig, hade stämt bättre med originalet och handlingen.

Jag tokgillar boken oavsett titel. Allt. Att gråta livet ur sig var värt det. Jag kommer definitivt läsa mer av Moyes i framtiden. Är filmen bra?

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Då ska jag nog försöka se den :-)

      Radera
  2. Jag gillade både boken och filmen! Störde mig också på översättningen på titeln dock. Den borde verkligen ha hetat Livet innan dig. Eller varför inte rakt av Jag innan dig, tycker det funkar med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog försöka se filmen då. Men eller hur! Tycker du har helt rätt i dina förslag, de tog ett märkligt beslut.

      Radera
    2. Hej på er. Jag tycker nog filmen är bättre än boken för en gångs skull. Kanske beror det på att jag sett filmen så många ggr innan jag fick chansen att läsa boken.. jag bara älskar filmen.

      Radera
    3. Ibland tror jag att man förälskar sig i det man kommer i kontakt med först, antingen filmen eller boken. Men i det här fallet så verkar många gillat båda, så kul :)

      Radera