8 mars 2014

The Maze Runner - James Dashner

Titel: The Maze Runner
Författare: James Dashner
Serie: Maze Runner #1
Sidor: 375
Bindning: häftad
Utgiven: 2010
Förlag: Delacorte Press
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his first name. His memory is blank. But he’s not alone. When the lift’s doors open, Thomas finds himself surrounded by kids who welcome him to the Glade - a large, open expanse surrounded by stone walls. Just like Thomas, the Gladers don’t know why or how they got to the Glade. All they know is that every morning the stone doors to the maze that surrounds them have opened. Every night they’ve closed tight. And every 30 days a new boy has been delivered in the lift. Thomas was expected. But the next day, a girl is sent up - the first girl to ever arrive in the Glade. And more surprising yet is the message she delivers. Thomas might be more important than he could ever guess. If only he could unlock the dark secrets buried within his mind."


Min kommentar
OJ. VILKEN. BOK.
Bokbaksmälla på hög nivå om man säger så. Och det är inte en bok att läsa innan man går och lägger sig, det märkte jag... Det är spänning och en hets över det hela som gör att man kan känna pulsen slå under läsningens gång. Fantastiskt enkelt men åh så bra.

Jag är en av dem som helhjärtat sållar mig till de som hyllat boken. Den. Är. Så. Bra.

Med det sagt så vet jag inte om jag ska läsa fortsättningen nu i det närmaste. Det kändes så skönt att lämna karaktärerna där jag lämnade dem. Bara en liten stund. Svårt att beskriva när man inte får spoila någon.

Först tyckte jag att Grievers var ett skämt, men författaren fick mig i samma veva som Thomas också insåg faran. Så otroligt bra gjort. Jag är förvirrad som fan, men på ett bra sätt.

Rekommenderas!
Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Släpps på svenska av Semic förlag i augusti (Adlibris, Bokus och CDON)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar