10 december 2011

Miss Mary Bennets självständighet - Colleen McCullough

Titel: Miss Mary Bennets självständighet
Författare: Colleen McCullough
Originaltitel: The independence of Miss Mary Bennett
Binding: Inbunden
Sidantal: 341
Förlag: Forum
Utgiven: 2010
Betyg: 2,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Handlingen tar vid tjugo år från där Jane Austen slutade sin berättelse. Äldsta systern Jane lever nu i ett lyckligt äktenskap med många barn, Lizzy och hennes stolte men stilige Mr Darcy åtnjuter ett rikt socialt liv och ett gott anseende. Lydia har ett rykte av helt annat slag och Kitty är den klarast gnistrande juvelen i Londons salonger.

Som enda ogifta dotter har lotten att vårda deras sjuka mamma fallit på den tystlåtna och tillknäppta mellansystern Mary. Inspirerad av signaturen Argus, vars brinnande artiklar får Englands politiker och industrimän att rasa, bestämmer hon sig för att skriva en bok för att uppmärksamma den svåra situationen för landets många fattiga. Föga anar hon att hennes politiska ambitioner ska kasta henne rakt i famnen på den mystiske Argus, och när dennes sanna identitet avslöjas tar hennes liv en dramatisk vändning.Miss Mary Bennets självständighet är lika mycket ett fängslande kvinnoporträtt som en hisnande kärleksäventyr av klassiska mått.
"

Min kommentar 
Jag upplever att författarinnan till den här boken kanske inte läst hela "Stolthet och fördom" då det i slutet på den boken faktiskt framgår hur Elizabeth har det. Författarinnan har gjort en egen tolkning och den var inte något som föll mig i smaken.
Mycket moderna tolkningar och saker som inte riktigt passar in i det samhälle som Jane Austen målade upp, det är sådant som jag hittar och hakar upp mig på.
Den här boken tenderade att "förstöra" min uppfattning om "Stolthet och fördom" som tidigare varit en av mina favoritböcker. Att tänka sig att slutet var något annat än det som Jane Austen skrev känns otänkbart.

Men om man ser den som en självständig bok så var den ju helt okej. Colleen har ju blivit mycket berömd, inte minst med tanke på "Törnfåglarna".
Jag ger boken 2,5 av 5 stjärnor. Det finns bra bitar, men jag önskar att hon inte hade kopplat den till "Stolthet och fördom".

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar