13 juni 2013

Intriger och skandaler - Elizabeth Bailey

Titel: Intriger och skandaler
Författare: Elizabeth Bailey
Originaltitel: An innocent miss
Sidantal: 295
Bindning: Pocket
Förlag: Harlequin
Utgiven: 2013
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Ung, oskuldsfull, vacker - debutanten Serena Reeth tar den fashionabla societeten i London med storm.
Då hans frieri avslås blir viscount Wyndham först förbluffad, sedan arg. Serenas fars påstående att hon nu hyser ömma känslor för en annan man är som ett slag i ansiktet. Kan han verkligen ha misstagit sig så på den ljuvliga unga damens gensvar? Eller har de grundlösa ryktena att han umgås med den ökände markisen av Sywell nått hennes öron?

Serena har svårt att tro att Wyndham är en rumlare och libertin. Men hans passionerade kyss får henne att undra om det inte ligger en viss sanning bakom ryktena om hans vilda leverne. Är det därför hennes far helt oväntat vägrar godta viscountens frieri som hon så ivrigt väntat på?
"

Min kommentar:
Har ni någonsin läst en bok och tyckt att huvudpersonen verkligen borde ta livet av sig? I detta fall är det inget negativt mot huvudpersonen själv utan mot den situation som hon var i.
Fruktansvärt deppigt jag vet, men när man sitter i en sådan sits som hon gjorde och håller på att tvingas gifta sig med en hemsk man så blir det lätt deppigt.
Jag vet dock inte vad det säger om boken i sig när man sitter och funderar ut olika sätt hur hon skulle kunna ta livet av sig, straffa sin far och komma undan sitt hemska öde. Engagemang i historien blev det i alla fall! Hennes öde fångar mig och jag kan verkligen leva mig in i hennes situation. Hennes svar och känslor känns trovärdiga och jag håller verkligen av henne, känner för att hoppa in i boken och visa lite kämparanda a la 2000-talstjej, inga klänningar eller sociala konventioner skulle hindra en från att slåss tillbaka!
Men så kan man ju inte göra såklart, men jäklar vad jag skulle vilja.

Har invändningar mot slutet, man får inte se vad som händer. Jag ser massor med hinder och att det inte ens är säkert att de kommer fram till huset helskinnade. OCH VAD HÄNDE MED MARY SOM BARA LÄMNADES DÄR I SKOGEN? En karaktär glömdes bort, och det svärtar huvudkaraktärens goda anseende hos mig, hon frågade inte ens efter vad som hände Mary, var hon okej? Överlevde hon?
Ingen vet.

Bra sommarbok om än lite deprimerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar