8 augusti 2012

Damernas detektivbyrå - Alexander McCall Smith

Titel: Damernas detektivbyrå
Författare: Alexander McCall Smith
Originaltitel: The No. 1 Ladie's Detective Agency
Serie: Damernas detektivbyrå #1
Sidantal: 235
Bindning: Inbunden
Förlag: Damm Förlag
Utgiven: 2004-08
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Mma Ramotswe är inte vilken kvinna vem som helst. Hon är Botswanas första kvinnliga privatdetektiv, faktiskt Botswanas första detektiv över huvud taget. Precious Ramotswes metoder är en smula okonventionella, men med klokhet, sunt förnuft och fenomenal förmåga att få folk att öppna sig hjälper hon vanliga människor med deras bekymmer. Förlupna äkta män, försvunna barn, falska pappor och stulna bilar är problem som Mma Ramotswe löser. Samtidigt får läsaren en unik läsupplevelse, för Alexander McCall Smith har lyckats fånga en mycket speciell känsla. Damernas detektivbyrå ger en bild av ett Afrika vi aldrig mött tidigare; fyllt med stolthet och traditioner."

Min kommentar:
Jag läste den här en gång för länge sedan och tänkte att det var dags för en omläsning, och känslan som infann sig var... lätt besvikelse faktiskt. Den fångade mig inte alls som den gjorde för så länge sedan. Inte alls. 
Har jag höjt boken till en höjd i mitt sinne som förstärkts med tiden för att sedan inte kunna rättfärdigas när jag läste om den?
Antagligen. För nu har jag ingen lust att fortsätta med den här serien mer, den får gärna stanna som ett mycket positivt minne, diffust men positivt. 

Boken är bra, missförstå mig rätt, den är mycket bra. Den nådde bara inte upp till mina gamla förväntningar. Jag tycker fortfarande att det här är något som de flesta kan slappna av och läsa när de har en stund över. 

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar