12 februari 2018

Vegan for life - Jack Norris och Virginia Messina

Titel: Vegan for life
Författare: Jack Norris och Virginia Messina
Sidantal: 283
Binding: Häftad
Utgiven: 2011
Förlag: Lifelong Books
Betyg: 0 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Are you considering going vegan, but you're not sure how to start? Are you already committed to an animal-free diet, but are unclear about how to get proper nutrients? Vegan for Life is your comprehensive, go-to guide for optimal plant-based nutrition. Registered dietitians and long-time vegans Jack Norris and Virginia Messina debunk some of the most persistent myths about vegan nutrition and provide essential information about getting enough calcium and protein, finding the best supplements, and understanding the "real deal" about soy.

Covering everything from a six-step transition plan to meeting calorie and nutrient needs during pregnancy and breastfeeding, Vegan for Life is the guide for aspiring and veteran vegans alike, complete with an easy-to-use food chart, tasty substitutions, sample menus, and expansive resources. "


Min kommentar
Jag vet knappt inte var jag ska börja. Jag är så irriterad. Här kommer min högst ocensurerade åsikt.
Det började bra, med fakta och politiskt korrekta om än lite distanserade rader. Men sen... Sen kom rent utsagda faktafel, för få referenser och alldeles för många personliga uttalanden som inte har några grunder i fakta alls. För att inte tala om att många saker som det finns klara studier över inte användes, ibland dessutom medvetet och helt inkonsekvent! Jag ska ge några exempel:
- Proteinbrist hos vegetarianer är sällsynt (sant), men de rekommenderar ibland proteinshakes (what?). Men inte för mycket protein eftersom det lakar ur skelettet (hög-proteinätare skriker av smärta och de som söker svar får inga).
- Vegetarianer måste ta B12-tillskott (okej), jäst innehåller inaktivt B12 som inte kan tillgodogöras (nyheter för mig).
- Ta D-vitaminer som tillskott (okej), men de undviker att tala om sambandet mellan calcium och D-vitamin? Helt vansinnigt eftersom det är viktigt och intressant. Kan möjligtvis handla om när boken släpptes, mycket har hänt sedan dess.
- Vegetarianer har ofta järnbrist (nja) fast oftast inte (va?).
- Cancerrisken skiljer inte mellan omnivorer och vegetarianer (fast nu ignorerade de verkligen en massa studier kring tjocktarmscancer och dess samband med rött kött och framförallt processat kött).
-De ignorerar medvetet Kina-studien eftersom de människorna i den studien inte klassade sig själva som vegetarianer/veganer (de hade inte råd med animalier, vet inte om de bryr sig om att klassa sig själva som något kostrelaterat i den situationen), de vill dessutom inte använda populationsstudier. Förutom när de pratar om en del livsmedel, som soya till exempel. Då går det jättebra att använda  populationsstudier som säger "ju mer soya desto bättre!" och totalt ignorera att det kan finnas andra livsstilsfaktorer som påverkar.
Jag struntar i vad som passar min egen världsbild, den bör passa den rådande vetenskapliga bevisningen dock. Det bör dessutom passa de ramar som de själva satt upp angående vilka studier de kommer använda och inte. Det är där som felen finns. Härligt att rekommendera soya, men på vilka grunder?
- Anledningar till att bli vegan = djurrättsliga frågor (absolut, de hoppar dock över ytterligare en jättestor anledning: MILJÖ och animalieprodukters påverkan på den globala uppvärmningen (som är enorm)).

Mycket fokus ligger på kosttillskott, jag förstår inte hur en bok om hälsa kan fokusera så mycket på kosttillskott. Säljer och tillverkar författarna kosttillskott? Med tanke på vad jag läst om läkare i USA och lobbyisternas verkar på dem så skulle det inte förvåna mig.

Boken är från 2011 men känns inte som det. Jag kan aldrig respektera en bok som säger sig vara faktabaserad men som sedan far med okunskap. Visst har mycket hänt på sju år, och visst kanske jag hänger mer på PubMed och läser mer artiklar och studier än vad gemene person gör. Men vissa saker i boken är bara dumma: som att säga emot sig själv med två helt motsägande påståenden i en och samma bok. Det finns så många bra böcker där ute, den här kommer nog skrämma bort fler än den lockar.

Becoming Vegan är en jättetrevlig bok med massor av referenser som jag håller på och läser, den verkar mycket bättre faktamässigt. Det finns säkert en hel del fler böcker som kan passa och som stämmer bättre, förhoppningsvis lyckas jag recensera några av dem här också.

Sammanfattningsvis en riktig sågning. Vad mer kan sägas?

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar