8 mars 2015

Mitt besök på The Game of Thrones Exhibition!

4 grader varmt i Stockholm och jag stod i kön klockan 9.30 på lördagsmorgonen. Framför mig hade jag uppskattningsvis 700 personer. Efter en halvtimme hade jag säkert över 1000 personer bakom mig. Efter ytterligare en halvtimme gick kön runt bortre delen av kungsträdgården, helt otroligt mycket folk på plats (se bild längre ner i inlägget)!

Klockan började närma sig 13 innan det äntligen var min tur att få slå mig ner i järntronen, efter att ha stått upp så länge var 10 sekunder i järntronen så fantastiskt att jag var mer än villig att kämpa för att få behålla platsen.
Vill du inte bli spoilad om hela upplevelsen där inne bör du sluta läsa nu.

Väl inne fanns lite rekvisita, verkligen inte några mängder att skryta om. Det som däremot var häftigt var de tre interaktiva stationerna som fanns: bli eldad av en drake, åk upp för The Wall (4D) och bli förvandlad till en White Walker. The Wall var otroligt häftigt och läskigt, flera deltagare skrek. Men tänk dig själv; du har på dig hörlurar och 4D-glasögon, vind piskar dig i ansiktet och buren du står i skakar. 4D-glasögonen gör att du kan röra på huvudet för att studera din omgivning precis som du vill, otroligt häftigt! Att åka upp hela vägen för The Wall och sedan stå på toppen och titta ner var bara läskigt, fy fasiken vad det hoppade i hjärtgropen! Megaspoiler: Att man sen dog där uppe var ju inte heller så roligt, brinnande pil i bröstet kan få vem som helst att hoppa till!
Bara den åkturen gjorde det värt att stå och köa så länge, och det var tur att de interaktiva upplevelserna fanns. För det fanns verkligen inte mycket rekvisita att skryta med, annat var det med Harry Potter Exhibition (men där hade man ett annat helhetsupplägg och mycket mer material att arbeta med). Järntronen var en replika och mängden kläder var inte stor. Inga skådisar fanns på plats och köandet inne drog ner ännu mer på upplevelsen. Stort plus till den fantastiskt trevliga personalen och möjligheten att ta kort på precis allt, Companion-applikationen var kanonbra och är något som fler likande event skulle kunna dra nytta av. Companion i korthet: en sida där alla dina foton som tas på utställningen hamnar och där du får meddelanden beroende på vilket House du valt att joina.

Bild på kön, lånad från eventets Facebooksida (länk)


Det fanns en shop, jovisst, men den var utanför och hade en separat kö på över 2 timmar. Så den struntade jag faktiskt i, vid det laget hade jag tröttnat på köande.
Istället promenerade jag till SF-bokhandeln, men vad jag hittade där får ni se i ett separat inlägg! Helt klart en utställning värt att gå på, men har man missat den behöver man inte gråta allt för mycket heller. Frågor? Funderingar? Tillägg? Var du också där? Ska du dit? Kommentera!

8 kommentarer:

  1. vi hade tänkt gå på utställningen men redan när vi satt på bussen in såg vi på facebook att de stängt kön för dagen så det var rätt kört. Gick till shoppen på sena eftermiddagen då kön var typ 10 minuter och den var verkligen minimal! Det fanns inte direkt mycket att köpa, men kom därifrån med glasunderlägg =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du kom in någonstans i alla fall! :) De var nog inte beredda på den enorma mängden folk som kom.

      Radera
    2. Hur lång skulle du uppskatta att kön borde vara på en vardagseftermiddag? Kl 3-5 typ.

      Radera
    3. Tror det är mycket bättre nu, antagligen max 2 timmar kö :)

      Radera
  2. Du missade faktiskt inget speciellt i shoppen. De hade en del grejer men de var seriöst overpriced. Dock var min syster världens sötaste och gick tillbaka och köpte mig en mugg vilket var väldigt snällt men jag tyckte att allt de hade kostade på tok för mycket.
    The Wall var riktigt häftig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns mycket bättre nu att jag inte gick in där :) Vilken snäll syster du har!

      Radera