16 juni 2012

Den svarta katten - Edgar Allan Poe

Titel: Den svarta katten
Författare: Edgar Allan Poe
Originaltitel: The Black Cat
Sidantal: 13
Bindning: E-bok
Utgiven: 1843 (första)
Förlag: Mix förlag
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"En rysande novell av skräckens mästare E.A. Poe. Lästid 10 min.

Den amerikanske författaren Edgar Allan Poe levde mellan åren 1809-49. 1835 gifte han sig i hemlighet med sin kusin Virginia Clem - hon var bara 13 år gammal. Poes död är och förblir något av ett mysterium. Han hittades yrande på en gata i Baltimore, iklädd vad som tros vara någon annans kläder. Det finns många teorier om vad som kan ha varit dödsorsaken.

Poe är mest känd för sina skräck- och äventyrshistorier, men räknas även som en föregångare i detektiv- och science fictiongenrerna.
Den svarta katten är en av hans allra mest kända noveller. Den publicerades 1843.
"

Min kommentar
13 sidor ren ångest, 13 sidor som skapar ett rent obehag i kroppen. 13 sidor som inte alls var som jag förväntat mig.

Jag har aldrig läst något av Edgar Allan Poe förut, detta kändes som ett lite lagom stort projekt.

Bra men otroligt oroväckande. En kort recension om en mycket kort novell.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar